De ijdele kunst van het lummelen, oftewel: hoe te niksen

zwembadinhetwaterbijtje

Niks doen is een kunst. En minder doen, is goed voor je, schreven we al eerder. Maar niet iedereen kan het goed, omdat je je of gaat vervelen, of je wil weer iets gaan doen. De Britse filosoof Bertrand Russell schreef in 1932 een essay over “Idleness”. Volgens hem verzinnen mensen de meest gruwelijke dingen om zich maar niet te hoeven vervelen. Mensen leven in de veronderstelling dat ze moeten werken en van dat idee zijn ze niet los te maken. Hij schreef zijn essay voor de oorlog, toen de industrialisatie al eventjes bezig was. Wij zijn nu een triljoen apparaten verder, maar we werken onszelf nog steeds helemaal aan gort. Het is een verslaving waar je vanaf moet en misschien ook wel de reden waarom we allemaal aan de yoga, mediteren en mindfullness gaan. En wij hebben het prachtige, onvolprezen niksen.

Maar hoe doe je dat, zonder de behoefte te voelen je telefoon te pakken en iedereens Instagram te gaan zitten bekijken. Of zonder toch maar even wat werk te verzetten, zodat je dat de volgende dag niet meer hoeft te doen? Een paar tips.

Laat je telefoon in je tas

Het ochtendritje naar je werk, kan een perfecte tijd zijn voor het ijdele niksen. Als je met de auto gaat, zou je de radio uit kunnen laten, of eens niet luisteren naar je cursus Italiaans, maar het houden bij het rijden zelf. Wie met de trein reist, heeft het helemaal goed voor mekaar (zelfs als je opgepropt tussen al je collega-reizigers staat), want wat is er ultiemer niksen dan simpelweg staan (het liefst zitten) en wachten tot de trein je heeft gebracht naar waar je moet zijn. Zonder dat je op de hoogte gebracht wordt van het laatste nieuws, of appjes of verjaardagspartijtjes van YouTubesterren.

Maar een middagwandeling van een kwartier

Mensen die roken nemen om de zoveel tijd een minivakantie van hun werk. Dankzij hun verslaving zorgen ze ervoor dat ze tien minuutjes weg kunnen sneaken, om wat nicotine tot zich te nemen. Als het niet zo vertieft was voor je longen, een uitstekende manier om even te niksen. Maar wat je brein kan doen voor nicotine, kan het ook voor niksen. Dus juist als je denkt: ik kom nooit meer thuis, dit wordt nachtwerk, ik ga mijn kinderen niet meer zien, ik moet werken tot morgenvroeg, dan moet je even tijd vrij maken voor een wandelingetje van een kwartier. Als je denkt: nee, dat gaat echt niet, want dan krijg ik nooit niks meer af: dan moet je een wandeling van een half uur maken.

Ontplan

Plan een keer niets en zie wat de dag je brengt. Misschien slaap je wel uit, misschien sta je om 7 uur naast je bed. Ga vooral ook niet op zoek naar leuke activiteiten online, of kortingsbonnen voor spa’s of themaparken. Het belangrijkste is, dat deze dag sowieso niet Insta-waardig is, maar puur in het teken staat van niks.

Douchen of badderen

Wie onder de douche staat, is met helemaal niets anders bezig dan water en zeep. Tenzij je je benen scheert, maar dat is ook al een heel ontspannende aangelegenheid, zolang je je niet snijdt. Als je staat te douchen, kun je niet gestoord worden. Mensen moeten even wachten tot je klaar bent. Wie in het bezit is van een bad, heeft helemaal geluk. Daarin kun je niet lezen, want dan valt je boek onder water of worden de bladzijden vochtig. En met je telefoon spelen is even risicovol.

Muziek

Zet muziek op, met als enige doel te luisteren naar de muziek. Misschien hoor je ineens iets nieuws in muziek die je al jaren luistert.

Ook liever lui dan overspannen? Sluit je aan bij de community en volg ons op Facebook en Instagram

3 I like it
0 I don't like it

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *