Hoe lang moet je slapen?

bedbijtje

Slapen is onze favoriete bezigheid. Maar hoe lang duurt het optimale slaapje?

Acht uur slaap. Dat heeft een mens nodig. Geen idee waarop dit aantal precies is gebaseerd, maar deze hoeveelheid heb ik gearchiveerd in mijn hoofd als feit. Elke nacht ga ik dan ook voor minimaal acht uur. Dat lukt meestal niet, behalve in het weekend, maar ik vind het fijn om een doel te hebben in mijn leven. Groot was dan ook mijn schrik toen ik las over een onderzoek waarin wordt aangetoond dat mensen die regelmatig lang slapen (acht uur of langer) 25 procent meer kans op een vroegtijdige dood hebben dan personen die dagelijks rond de zes à zeven uur slapen. Dus je legt sneller het loodje door langer te slapen.

Kip en ei
Ik snapte er niets van. En wetenschappers weten het eigenlijk ook niet, want het blijkt schier onmogelijk om een universeel advies te geven over hoeveel uur we moeten slapen. De menselijke slaapbehoefte is een groot raadsel. Het probleem met veel studies is namelijk dat ze geen duidelijke oorzaak-gevolg conclusie kunnen trekken, zo wordt in dit artikel van The Wall Street Journal gesteld. Het kip en het ei probleem. Dat geldt ook voor dat eerdergenoemde onderzoek, over sterftekans en minimaal acht uur slaap. Want het kan ook zo zijn dat mensen met gezondheidsproblemen langer slapen, in plaats van dat langer slapen tot gezondheidsproblemen en een vroegtijdige dood leidt.

Efficiënte slapers
Overall zijn de meeste onderzoekers het er wel over eens dat te wéinig slaap leidt tot allerlei problemen, zoals: vertraagde reactiesnelheid, slechter geheugen, vermoeidheid, slecht humeur. En chronisch slaaptekort verhoogt ook nog eens het risico op hartfalen en diabetes. Hoeveel is te weinig slaap? Dat is gemiddeld genomen zeven uur, zo laten verschillende onderzoeken zien.  Maar om het nog ingewikkelder te maken, de slaapbehoefte verschilt weer per persoon. Loopt de een de hele dag op haar oogleden met zes uur slaap – ik – sommige lucky bastards kunnen perfect functioneren met minder slaap. Zij zijn namelijk efficiënte slapers en verspillen minder tijd aan slaapfasen die minder belangrijk zijn.  We slapen in zogenaamde slaapcycli van elk ongeveer 90 minuten. Elke cyclus bestaat uit sluimeren, de fase van de lichte slaap, gaat over in de diepe-slaapfase en vervolgens in de REM-slaap. Om fris te ontwaken moeten we ’s nachts vier of vijf keer zo’n slaapcyclus doorlopen. Kortslapers koersen binnen elke cyclus snel door naar de slaapfasen die er het meest toe lijken te doen voor de slaapkwaliteit: de diepe slaap en de REM-slaap.

Boek een vakantie
Maar de hamvraag blijft natuurlijk: hoeveel uur moet je nou slapen? Beste is om voor jezelf te testen hoeveel slaap jij nodig hebt. Hoe pak je dit aan? Test het gedurende drie dagen op vakantie. Gebruik geen wekker, ga slapen als je moe bent, vermijd te veel cafeïne en alcohol en kijk een paar uur voordat je gaat slapen niet meer op je telefoon (want blauw licht). Schrijf op hoeveel uur je slaapt en hoe je je voelt als je wakker bent. Ben je fris en fruitig gedurende de dag? Dan heb je je optimale slaapbehoefte ontdekt. Dus boek maar snel een vakantie. Je slaapbehoefte moet je natuurlijk wel serieus nemen.

Ook liever lui dan overspannen? Sluit je aan bij de community en volg ons op Facebook en Instagram

2 I like it
0 I don't like it

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *