Opgebokt met de winterdepressie! Zo werkt lichttherapie

Winterdip

Met het terugslingeren van de klok en de sloten bruine bladeren waar we ons doorheen moeten ploegen, is de herfst een feit. Maar naast avondjes warme chocolademelk en het wegkauwen van gevulde speculaas komt ook een minder leuk jaarlijks terugkerend fenomeen om de hoek kijken: SAD. Oftewel: Seasonal Affective Disorder. Oftewel: herfstdepressie. Oftewel: je bed niet uit willen komen en de hele verdere dag verlangen naar het moment dat je je weer in huis op kunt sluiten. Niet erg gezellig voor jezelf of je vrienden. Tijd om een van de meest veelbelovende hulpmiddelen te testen: lichttherapie.

Allereerst moet ik bekennen dat ik geen lichtmaagd meer ben. Drie oktobers achtereen karde ik om half 8 in het donker naar een vestiging van PsyQ. Die bevinden zich altijd in uithoeken van de stad. Ik had al last van depressie, anders was ik van die nachtelijke fietstochten geen vrolijke frans geworden. Aldaar had ik een kamertje met Ikea tafel, Ikea stoel, een stapel oude Viva’s (waarschijnlijk heb ik tijdens die uurtjes onwetend artikelen van Lazy Bee Amanda zitten lezen) en een enorme lichtbak. Daar zat ik dan een week lang iedere ochtend braaf in die bak te staren. 10.000 lux vol in mijn mik.  Maar het was het waard, want het hielp enorm.

Niemand weet precies hoe of waarom lichttherapie werkt, alleen dat het bij de meeste mensen een positief effect heeft om in de ochtend in het licht te loeren. Vermoed wordt dat het felle licht je biologische klok verzet en voor de gek houdt. Het licht stimuleert fotoreceptoren in je ogen, die weer een signaal naar je hersens sturen: Yooo, het is licht, wakker worden! Je hersens maken vervolgens meer seratonine aan. Seratonine is de aartsvijand van melatonine die ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Wanneer seratonine sterker wordt en melatonine lam legt hebben we dus meer energie, en daarmee minder kans op depressie. Tot zover de Teleac Cursus Biologie voor vandaag.

Annyhoots, ik weet dus dat lichttherapie werkt, maar dit was onderdeel van een behandeling en veel mensen vinden de drempel om hulp te vragen bij zo’n instantie te hoog. En er zijn tegenwoordig vele daglichtlampen op de markt die je thuis of op kantoor en zonder zorgen kunt gebruiken. Er zitten geen nadelige gevolgen aan het gebruik van zo’n lamp. Typisch een gevalletje baadt het niet, dan schaadt het niet. In overleg met lichttherapeute Loes besloot ik zelf een lamp te adopteren. Best een verantwoordelijkheid, maar ik voelde dat ik er klaar voor was.

De eerste keer lichten
Twee weken geleden kreeg ik de Beurer lamp in huis. Een week lang zat ik des ochtends met de lamp op schoot, een half uurtje lang. Wat een zaligheid om dit vanuit mijn warme bedje te kunnen doen! Boekje erbij, kopje thee, net zo makkelijk. Voor nieuwe gebruikers legt de bijgevoegde handleiding kort en helder uit hoe de lamp gebruikt moet worden. Hou er rekening mee dat vooral de eerste keer lichten heel ongemakkelijk is. Je ogen gaan tranen en je wilt ze constant dichtknijpen, net als wanneer je naar de zon probeert te kijken. Ook is de kans groot dat je de rest van de dag last van hoofdpijn en branderige ogen hebt, te vergelijken met een flinke kater.  Ook dit is normaal. De 2e keer gaat dit meestal al stukken beter en gedurende de week zul je van deze klachten geen last meer hebben.

Geadviseerd wordt om een half uur tot 2 uur gebruik te maken van de lamp, afhankelijk van de ernst van je klachten. Hier kun je het beste zelf een beetje mee aanmodderen, bijvoorbeeld een half uur ’s ochtends en dan ‘smiddags nog eens.Je merkt niet meteen verschil, een beetje geduld dus, maar na een paar dagen merk je dat je slaappatroon verbetert, je staat gemakkelijker op en hebt minder last van heimwee naar je bed gedurende de (werk)dag. Ook denk je niet te pas en te onpas: ooohhh kon ik maar binnen zitten, in mijn eentje, onder een deken, met alle gordijnen dicht en een CD van Bonnie ‘Prince’ Billie op repeat.

Je krijgt weer zin om sociaal te doen, puf om te werken en het is ook nog eens bevorderlijk voor je eetpatroon. Kilo’s vetmakende snacks maken weer plaats voor een weloverwogen dieet van winterse soepen en zuurkoolschotel. Hierdoor smaakt zo’n stukje speculaas alleen maar lekkerder, zo zonder die bittere nasmaak veroorzaakt door schuldgevoel. Een weekje lichten is voor de meeste mensen afdoende, maar je kunt dit altijd aanvullen. Dus mensen, worstel je ook al jaren met de donkere maanden des jaars, barst je in huilen uit bij het zien van de eerste gele bladeren en word je agressief van mensen die te pas en te onpas lyrisch lopen te kraaien hoe leuk ze de herfst vinden: boek in godsnaam een maand vakantie op een zonovergoten Bounty eiland. Kan dit er echter net als bij mij niet vanaf tijdens deze crisistijd, doe jezelf en je omgeving dan een plezier, en koop van je ingeleverde flessengeld een UV lamp.Het kan online, je kunt dus nog even kluizenaartje spelen. Straks wil je niet meer!

Meer informatie over Herfstdepressie en de behandeling bij Psyq is hier te vinden.

Ook liever lui dan overspannen? Sluit je aan bij de community en volg ons op Facebook en Instagram

4 I like it
0 I don't like it

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *